Monday, July 11, 2011

Jalan Jauh ke Syurga




Salam,
Beberapa hari ini, banyak pengalaman yang memberikan sedikit anjakan dalam hidup saya. Membuka pemikiran, menambah pengalaman dan meluaskan kebarangkalian (possibilities).

Jumaat yang lalu, dua orang kakak saya baru sahaja selesai diakad nikah dan majlis walimah mereka telah berlansung keesokan harinya. Barakallahu lahum. Dan Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik seperti yang dirancang dan baik-baik belaka.

Apa yang saya perasan, masa dalam kehidupan kita terbahagi kepada banyak fasa. Fasa kehidupan bujang dan kehidupan berkahwin sebagai contoh.

Abang-abang dan kakak-kakak saya sudah berpindah ke fasa seterusnya dan aturan hidup mereka sudah berbeza. Saya juga berasa begitu. Cara hidup kini harus lebih berbeza dan lebih rasional daripada sebelumnya.

Apa yang saya nampak ialah kehidupan ini ialah suatu jalan panjang menuju Allah. Disana terdapat banyak perhentian, banyak simpang dan banyak juga lubang-lubang dan duri-duri. Jika kita hanya berjalan tanpa petunjuk dan arah, kita akan tersimpang, terjatuh dan mungkin tersangkut. Pepatah inggeris, “If you don’t stand for something you’ll fall for anything.”

Akhir kata, dalam hidup aka nada banyak peluang untuk penambahbaikan dan peningkatan. Cuma kita sahaja yang tidak perasan. Saya kira jika kita mula hidup dengan lebih sedar dan berpendirian, kita akan Nampak peluang-peluang itu. Wallahu a’lam.

P/S – lama tidak menulis menjadikan idea sedikit serabut.

2 comments:

rosso said...

is this written by the "air"?

Hikmat Esa said...

yep. trying the portabilities of it. written somewhere in klcc. heh.