Monday, July 9, 2012

Memandang Ke Belakang


Ada suatu tempoh didalam hidup di mana kita akan melihat kembali ke belakang. Ketika itu, kita akan tersengih mengenang kembali betapa silapnya dan betapa tidak matangnya kita suatu masa dahulu. Seorang kanak-kanak berumur 12 tahun mungkin akan tersenyum bila terkenang kembali pertelingkahannay dengan kawannya kerana berebut coki-coki. Ia kitaran kehidupan.

Pada saya,ia suatu perkara yang sihat kerana ia menandakan perkembangan minda seorang manusia. Dia sudah boleh membezakan mana yang wajar dan mana yang tidak. Ia menunjukkan bahawa tahap berfikirnya sudah meningkat dan ia mampu berfikir dengan lebih realistik.

Ia sunnah untuk peningkatan & kejayaan. Umar al-Khattab telah merasainya, Khalid al-Walid juga turut merasainya, Fudhayl Iyadh juga tidak terlepas. Apa alasan kita untuk tidak meningkat? Sunnah kemajuan adalah belajar daripada kesilapan dan manusia tidak akan terlepas daripada membuat kesilapan.

 "Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam satu lubang dua kali." (Riwayat Bukhari & Muslim)

Saya teringat dialog antara seorang ayah dan anaknya didalam filem Three Musketeers sebelum menghantar anaknya berhijrah dair kampung; dialog mereka sebelum ;

"Father, I swear I won't cause a lot of troubles."
"No, cause a lot of troubles, get into fights, make a lot of mistakes, learn."

Hidup ada naik dan turunnya, yang paling penting adalah terus berjalan. Biarkan lambat sedikit asalkan terus berjalan kerana bila kita berhenti mendaki, kita akan terus berada di bawah. Wallahu a'lam.

P/S : rasanya sudah berkali-kali saya tulis tentang jatuh dan naik. Tak apa, yang penting terus menulis.

No comments: