Sunday, January 9, 2011

The Clash



Salam, minggu pertama di sekolah pada tahun azimah ini sedikit sebanyak mengajar saya nilai-nilai dalam kehidupan. Lebih kepada sudut fikrah haraki. Suka saya coret disini agar boleh dikenang kembali suatu hari nanti. Wallahu musta'an.

Keadaan tahun ini agak mencabar dan lari sedikit daripada apa yang telah dijangka sebelum ini. Tapi keadaan separa kritikal ini banyak mendidik saya dan kawan-kawan untuk lebih kritis dan kritikal. Dalam keadaan seperti ini, syaitan suka mengambil peluang untuk mendudukkan mereka yang kurang semangat dan sedang didalam kekeliruan samada adakah perlu untuk aku beramal jika amalku akan ditentang habis-habisan oleh pihak lain?

Sebahagian orang tersekat dan memilih untuk mengelak dari pertembungan dan terus tidak beramal.

Sebagai muslim memang kita dididik untuk bersifat mendamaikan dan mengelak pertembungan tetapi ada yang mengambil kaedah ini bulat-bulat lantas tersalah tafsir ajaran ini.

Pertembungan memang akan berlaku, boleh rujuk kembali sirah nabi ketika di Mekah, di Taif dan di mana-mana. Pertembungan dan dakwah memang dua perkara yang hampir mustahil dipisahkan. Tetapi bagaimana nabi menanganinya?

Pada permulaan dakwah, ِnabi tidak mengisytiharkan perang dan Allah memerintahkan nabi serta para sahabat untuk tidak berperang dan lebih fokus terhadap pembentukan peribadi. Dalam masa yang sama, dakwah tetap berjalan dan mereka tetap ditentang.

Kalau nabi nak elak pertembungan seperti yang kita fahami, nabi akan katakan kepada para sahabat, kita tak payah buat dakwah, tak payah jumpa saudara mara dan lain-lain. Tetapi hakikatnya bukan seperti itu. Jika seperti itulah yang terjadi, dakwah akan mati dan Islam tidak akan sampai kepada kita.

Di Rusia suatu masa dahulu, dakwah memang tidak dibenarkan sama sekali oleh kerajaan. Kalau tahu ada yang buat da'wah, mereka akan ditangkap, dibunuh dan dipaku depan khalayak ramai. Muslimin di Rusia tidak mengambil kesempatan itu untuk meminta uzur dari da'wah dan meninggalkannya. Mereka menyusun strategi, berdakwah dalam diam-diam dan akhirnya Islam di Rusia hari ini masih tetap ada dan terus berkembang.

Dakwah dan pertembungan memang tidak dapat dielak dan pertembungan itulah yang menunjukkan bahawa kita ini beramal. Askar yang tidak pernah luka bukanlah seorang askar sejati. Seorang muraabi pernah berkata "Bola yang tidak bergerak tidak akan bergeser." Heh, kata-kata yang agak menarik.


Moga entri ini memberi manfaat kepada diri saya dan kepada anda. Apa yang salah tafadhol dikomen dan semua yang silap itu dari saya sendiri. Wasalam.

2 comments:

Muhd Al-fateh said...

sangat indah entry ni mat.

Hikmat Esa said...

@al fateh - alhamdulillah. ana tau anta nampak lagi banyak dan jelas. kongsi lah sikit. heh.