Monday, October 6, 2008

Sebelum, Semasa & Selepas Raya [1]

Assalamualaikum, keif hal?(bajet mesir)

maka seperti yang dijanjikan pada entri sebelum ini yang tulisan mengenai raya kali ini akan dikirim malam ini, maka inilah; bermula 28 Ramadhan -> 5 Syawal. Saya akan cuba sebaiknya untuk imbas kembali perkara yang berlaku..

28 Ramadhan
Waktu puncak bulan Ramadhan ini telah digunakan sebaiknya oleh pihak pusat membeli-belah gergasi untuk memotong-motong harganya. Jadi saya turut mengambil bahagian dalam pembelian baju, seluar dan kasut beralasankan raya. (entah knape kne beli baju baru ek?) takpe, layan je. Jadi berbekalkan sedikit 'hadiah' dari surau yang berbentuk wang kertas, saya pun mengorak langkah ke sungei untuk membeli barang.

Agak penat apabila sampai ke rumah dan hasilnya mendapat 2 helai baju,1 seluar dan 1 mp3(akhirnya..hehe)
Hasrat untuk ke Masjid UIA terpaksa dibatalkan kerana mama sakit malam itu.

29 Ramadhan

Pada hari ini baru mula membuat kuih dan alhamdulillah berjaya membuat kuih conflake bersama alak. Rupanya proses pembuatannya agak mudah sahaja. Sedang menggaul cornflake (adun conflake dengan madu&majerin), adak menawarkan untuk membelanja saya sepasang baju, namun tawaran itu terpaksa ditolak kerana sedang sibuk membuat kuih. (1st batch yang di-bake hangus jadik macam cornflake coklat la pulak...)

Pada malam itu saya, abg ude, alak & imang pergi ke Jalan TAR untuk meronda-ronda melihat barang-barang yang dipotong harga. Berbagai ragam manusia dapat dilihat disini, lelaki memakai baju kurung, perempuan berbaju melayu termasuklah perempuan yang menjual tudung tetapi tidak memakainya :D. Alhamdulillah, dapat lagi sepasang baju yang dibelanja adak di Jalan TAR (adak kasi duit kt abg ude supaya belanja baju) tidak lupa juga sepasang baju yang dipesan adak untuk seorang sepupu belah bapa, Zaki.

Tiba di rumah, tidak mampu untuk mengemas barang dan segera merebahkan dir diatas katil dan terlelaplah mata..

3o Ramadhan
Hari terakhir Ramadhan!! Tetapi nampaknya hari ini terpaksa disibukkan dengan persiapan pulang ke kampung kerana mengikut perancangan hari ini hendak bertolak selepas subuh(...) tetapi memandangkan semua orang belum mula mengemas barang, nampaknya terpaksalah bertolak lambat sedikit.

Oleh kerana saya menaiki kereta yang dipandu abg Ude, saya mendapt pilihan untuk bertolak lambat dan kami diamanahkan untuk mengunci pintu pagar, pintu rumah, dsb kerana kami orang yang terakhir keluar dari rumah. Bangah ke Negeri Sembilan sebagai tanda mengeratkan silaturahim antara keluarga belah 'sana'.

Akhirnya semua beg dan baju sudah diangkat keluar dan yang tinggal hanya mengunci pintu rumah, gril dan gate. Pintu rumah boleh dikunci tanapa sebarang masalah. Tetapi, gril tidak boleh dikunci kerana kunci mangga hilang. Dengan sangkaan bahawa tidak ada akan berlaku tanpa ketentuan Allah, kami membiarkan gril dan terus kepada penguncian gate. Papa sebelum itu telah membeli sebuah rantai basikal yang agak besar sesuai untuk gate rumah di Ace Hardware dan kami menggunakannya..

Perjalanan bermula, kami telah menetapkan untuk ke Muar (belah mak) dahulu dan sebelum itu singgah di Giant sebentar untuk membeli beberapa keperluan. Hari ini baru kenal capsicum itu apa! Di awal perjalanan ke Muar, saya menggunakan mp3 untuk menghilangkan rasa bosan dan terlelap sehinggalah tiba ke Muar~

bersambung..

No comments: