Tuesday, September 9, 2008

Tomorrow Is The Day (part 1)



Assalamualaikum,

Esok 10 September..ape ade?
1. The last day of 'Awwaluhu Rahmah'
2. The day of judgement (whether my memory & recitation is good or not)

Nampaknya esok adalah hari yang ditunggu..tapi, 30 juz yang dijadikan target nampaknya tidak menepati dengan usaha yang dilakukan.Setakat ini hanya 18 juz didalam kepala. Semoga Allah memudahkan urusan pada hari esok dan seterusnya. Semoga semakin mudah ingat dan mudah beramal.

Beberapa kisah (lagi) untuk dikongsikan sepanjang dua hari di masjid asy-Syakirin KLCC (selepas entri sebelum ini). Semalam (Isnin) adalah kali pertama sya ke masjid asy-Syakirin menaiki LRT dan alhamdulillah sampai dengan selamat. Didalam perjalanan sempat menghabiskan wirid al-Ma'thurat. Perkara biasa berlaku iaitu mengulang seperti biasa dan sehinggalah sampai waktu zohor..

Selepas azan, ramai bakal ahli jemaah bangkit mendirikan solat sunat termasuk saya (alhamdulillah masih diberi keinginan). Apabila sujud terakhir, salam diberikan dan setelah habis solat sunat saya menoleh kedepan dan mendapati sebuah tazkirah diadakan. Terfikir juga didalam otak 'Kreatif jugak diorang ni, azan pastu tazkirah. Orang kne denga jugak le sebab tunggu solat..'. Tazkirah berunsurkan ramadhan sempat saya mendengar separuh jalan sahaja kemudian saudah tidak sedar.

Pada hari ini perkara sama berlaku yakni tazkirah selepas azan. Tetapi pada kali ini dapat saya membuat perubahan dengan menyedarkan diri sepanjang tazkirah diberikan. Jadi disni ingin saya kongsikan beberapa isi yang diberikan ustaz tersebut.

1. Ramadhan itu tetamu kita, kalau tetamu datang hendaklah kita memuliakannya. Hadis-'Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat hendaklah dia memuliakan tetamunya'.-Pertama kali saya mendengar pengisian seperti ini..

Insya-Allah, akan saya tambah lagi pada esok hari setelah selamat tiba di rumah. Sekian

No comments: